Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

עורך דין פלילי אלון שליכטר

מקצועיות, אמינות וחתירה לניצחון

ליעוץ ראשוני חייגו

054-6762373

משרד עו’’ד פלילי אלון שליכטר

השאירו כאן פרטים או התקשרו 054-6762373

    סגירת תיק חקירה פלילי

    (145)

    לייעוץ מיידי 24/7
    חייגו 054-6762373

    סגירת תיק פלילי מה עושים לאחר חקירה במשטרה?

    מה קורה לאחר ששוחררת מחקירה במשטרה כחשוד בחקירה פלילית, ולאחר שנלקחו ממך טביעות אצבע, תצלומים וכדומה?

    למעשה, ברוב המקרים נשאר "כתם" בדמות רישום פלילי, תיק מב"ד (ממתין לבירור דין), המשמעות – התיק בחקירה וטרם התקבלה החלטה האם להעמיד אותך לדין ולהגיש כנגדך כתב אישום או לסגור את התיק הפלילי באחת העילות 'חוסר עניין לציבור', 'היעדר ראיות מספיקות' או 'חוסר אשמה'.

    אז מה כדאי לעשות לאחר החקירה?

    ישנם שני מסלולים עיקריים שבהם ניתן לפעול כדי למנוע הגשת כתב אישום או סגירת התיק בעילות המותירות "כתם" בדמות רישום משטרתי.

    עורך דין מעצרים

    מסלול ראשון

    לאחר החקירה במשטרה, בנסיבות המתאימות, מומלץ ליזום פנייה בכתב לרשות החוקרת בבקשה לסגירת התיק הפלילי. ובכך למעשה "להקדים תרופה למכה", ולמנוע הגשת כתב אישום והעמדה לדין פלילי וזאת בשל הנטל הנפשי והכלכלי שאותו צריך לשאת הנאשם, ולהוביל לסגירת התיק בעילת 'חוסר עניין לציבור' או 'היעדר בראיות מספיקות' ובמקרה היותר טוב, בעילת 'חוסר אשמה'.

    להלן, דוגמא בה ייצג משרדנו לקוח שנחשד בעבירות חמורות של תקיפה הגורמת חבלה של ממש והפרעה לשוטר והוחלט על אי העמדה לדין:

    להלן, דוגמא בה ייצג משרדנו לקוח שנשחד בעבירות סחר בסמים  והוחלט על אי העמדה לדין וסגירת התיק בחוסר אשמה:

    מתי מומלצת פנייה כזו?

    ככלל, פנייה זו מומלצת כאשר בחקירתכם טענתם לחפותכם, כלומר הכחשתם את ביצוע העבירה המיוחסת לכם. עם זאת, גם כאשר הכחשתם את ביצוע העבירה, יש לבחון האם בתיק הספציפי שלכם פנייה מוקדמת לרשות החוקרת לא תעשה יותר נזק מתועלת וזאת על ידי חשיפת קו ההגנה במקרה שתעמדו לדין פלילי.

    ישנם גם מקרים, אף שלמעשה קשרתם את עצמכם לביצוע העבירה, אין זה אומר בהכרח שלא ניתן למנוע הגשת כתב אישום כנגדכם ולהוביל לסגירת התיק הפלילי, אלא דווקא גם במקרים מסוג זה ייעוץ מקצועי של עו"ד פלילי ידגיש את הסוגייה המשפטית כמו גם את הכלים החלופיים האחרים שניתן לנקוט ולאו דווקא הגשת כתב אישום.

    מה החשיבות שהתיק ייסגר ב'חוסר אשמה' ולא ב'חוסר עניין לציבור' או 'חוסר בראיות מספיקות'?

    סגירת תיק בעילת 'חוסר עניין לציבור' או 'חוסר בראיות מספיקות' משאירה "כתם" במרשם הפלילי שלכם, תחת הקטגוריה של "תיקים סגורים" שיכולים בעתיד להפריע לכם במהלך החיים בקבלת עבודה, סיווג ביטחוני, נשיאת נשק ובמוסדות מונחים משטרת ישראל ועוד.

    סגירת התיק בעילת 'חוסר אשמה' למעשה מנקה את שמכם מכל חשד לפלילים, וכאשר תוציאו את תדפיס הרישום הפלילי שלכם, כלומר 'תעודת יושר', לא יופיע כל רישום.

    להלן, דוגמא בה ייצג משרדנו והוחלט על ידי הפרקליטות לסגור את התיק מחוסר אשמה:

    סגירת תיק חקירה במשטרה

    מסלול שני

    במקרים המתאימים ניתן לסגור את התיק ב"הסדר מותנה", כלומר החשוד צריך להודות בביצוע העבירה, ובתמורה לכך יתחייב לקיים את התנאים המפורטים בהסדר מתוך רשימה המנויה בחוק, כגון תשלום קנס לאוצר המדינה, תשלום פיצוי כספי לקורבן, התחייבות להימנע מביצוע עבירה ועוד. אם הוא יקיים את התנאים לא יוגש נגדו כתב אישום, התיק ייסגר בעילה של "סגירה בהסדר" ולא תוטל עליו הסטיגמה של הרשעה פלילית. אם הוא לא יקיים את התנאים במועד שעליו הוסכם בהסדר, אזי יוגש נגדו כתב אישום וינוהלו נגדו הליכים פליליים בבית משפט.

    מהם המקרים המתאימים שבהם ניתן לפנות בהליך זה?

    ככלל, כאשר מדובר בעבירות בעלות חומרה נמוכה או בנסיבות ביצוע מקלות, באופן שמטה את הכף מבחינת האינטרס הציבורי לסגירת התיק בהסדר מותנה.

    הנסיבות שבהן ניתן יהיה לערוך הסדר מותנה הן למשל נסיבות אישיות של החשוד, לרבות גיל, נסיבות חיים קשות, תרומה לחברה, חלק יחסי קטן של החשוד בביצוע העבירה, חלוף זמן רב מביצוע העבירה, התנהלות החשוד לאחר ביצוע העבירה לרבות שיתוף פעולה עם רשויות אכיפת החוק, תוצאות העבירה ועוד.

    האם יש דוגמאות של הסדרים?

    להלן, עבירות לדוגמה שבהן נסגר "הסדר מותנה" על ידי רשויות התביעה מאז כניסת תיקון 66 לחוק סדר דין הפלילי:

    נשיכת כלב, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, קבלת דבר במרמה ללא הפקת טובות הנאה כלכליות, חדירה לדואר אלקטרוני של עמיתים לעבודה, איומים על שוטר ואשתו, העלאת תכנים מיניים לפייסבוק פיקטיבי, אי ציות לשוטר במשחק כדורגל, שימוש במסמכים מזויפים כדי לקבל כספי קרן לחיילים משוחררים, השארת ילד ללא השגחה, שיחות טלפון פרטיות על חשבון המעביד, השארת ילד בגן, כליאת שווא, מורה שסטר לתלמיד, זיוף חולצות, זיוף אביזרים לטלפונים ניידים וקבלת 'גימלים' במרמה.

    הנחיה חדשה של היועץ המשפטי לממשלה מתייחסת לסמכות התביעה המשטרתית שנכנסה לתוקף החל ב-01.03.16 וחלה על 3 עבירות נוספות בלבד איומים, הסגת גבול ומעשה פזיזות או רשלנות בחיה.

    מה הרציונל של סגירת תיק חקירה ב'הסדר מותנה'?

    ניתן להתרשם כי מדובר במגוון עבירות רחב, אשר נותן אמצעי נוסף לתגובה למעשי העבירה ובעל תגובה הולמת יותר מהעמדה לדין פלילי או רישום משטרתי כאמור, ועל ידי כך נותנת הזדמנות נוספת לאנשים לתקן את דרכם. מומלץ לקרוא את המאמר של משרדנו הקשור לעניין זה: סגירת תיק בהסדר מותנה | הימנעות מהגשת כתב אישום

    לסיכום, בהמשך למאמר הקודם שפורסם על ידי משרדנו בעניין חקירה במשטרה. יודגש שוב: אם זומנתם לחקירה במשטרה, מומלץ בחום לקבל ייעוץ לפני החקירה מעורך דין אשר עוסק בתחום הפלילי כתחום עיקרי. לאחר החקירה, ממש לאחר החקירה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מהתחום הפלילי אשר יבחן את כל הנסיבות ויבחר את הנתיב המשפטי המתאים לכם.

    לייעוץ מיידי 24/7
    חייגו 054-6762373

    משרד עורך דין פלילי אלון שליכטר מייעץ, מייצג ומלווה משפטית חשודים ונאשמים לאורך כל ההליך הפלילי. החל משלב החשדות וההכנה לחקירה במשטרה, דרך שלבי המעצר והשחרור, שימוע בטרם הגשת כתב אישום, ניהול המשפט הפלילי בתיק העיקרי בערכאות המשפטיות השונות.


    האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

    אודות המשרד

    המשרד מייצג באופן יום-יומי עשרות לקוחות בכל הארץ בדין הפלילי והתעבורה, דבר המקנה ניסיון מעשי מול מגוון גורמים. כל תיק שמגיע למשרד נבחן בצורה קפדנית ומדוקדקת, תוך סדר פעולות מיוחד שהוקם לאחר ניסיון רב, דבר המבטיח ייצוג מקצועי מבחינת קבלת כל החומר הרלוונטי, פסיקה רלוונטית למקרה הספציפי, איתור מומחים, בדיקת קווי הגנה אפשריים, הליכי שיקום ועוד.

     

     

    ממליצים עלינו

     

    סגירת תיק חקירה

    תיק פלילי או כתב אישום תלוי ועומד כנגד אדם יהוו עבורו קושי של ממש בחייו האישיים, המקצועיים והחברתיים ויכתימו את תדמיתו. עם מיצוי הליכי החקירה נגד חשוד בעבירה פלילית, יחליטו רשויות התביעה האם נתגבשו החשדות והראיות והבשילו לכדי כתב אישום, או שמא הטיפול בתיק הפלילי הסתיים ויש לסגור אותו. ככל שהוחלט לסגור את התיק, אזי ניתן יהיה לעשות כן לפי אחת משלוש העילות: "היעדר ראיות מספיקות", "היעדר עניין לציבור" או "היעדר אשמה". ככל שיוגש כתב אישום – יהפוך החשוד לנאשם בעבירות המיוחסות לוב כתב האישום והוא יועמד לדין. כדי לקבל מידע מקיף על סגירת תיק חקירה, יש לפנות אל משרד עו"ד אלון שליכטר.

    סגירת תיק חקירה ושימוע

    סעיף 60א' לחוק הסדר הדין הפלילי מחיל על רשות התביעה חובה לשלוח לחשוד הודעה על כך שהועבר אליה חומר חקירה בעבירת פשע ולהודיע לו כי היא צפויה להגיש נגדו כתב אישום, כך שהחשוד יוכל לממש את זכות השימוע העומדת לו בדרך של פניה אל רשות התביעה בתוך 30 ימים מקבלת הודעתה כאמור, בהעלאת טיעונים שיגרמו לה לחזור בה מכוונתה להגיש את כתב האישום. לאור העובדה שלחשוד עומדת הזדמנות אחת בלבד לעשות כן, נדגיש את החשיבות שבפניה מוקדמת לעו"ד העוסק בסגירת תיק חקירה ומנוסה בהגשת בקשות לסגירת תיק חקירה כאשר הן מנוסחות באופן יסודי וממצה וכוללות את כל האלמנטים והפרמטרים ההכרחיים למניעת הגשת כתב האישום.

    עורך דין סגירת תיק חקירה

    לחשוד בעבירה פלילית המעוניין לנקוט צעדים כדי למנוע את התפתחות ההליכים בעניינו, מומלץ לקבל ייצוג של עורך דין פלילי מנוסה כבר בשלבי החקירה הראשוניים, שיפעל נמרצות לסגור את תיק החקירה וימנע את ההשלכות מרחיקות הלכת כנגזרת שלו, באמצעות הגשת בקשה לסגירת התיק שיש בה כשלעצמה פרטים וראיות נוספים שעשויים לשפר את עמדתו של החשוד ולהביא לסגירת התיק. ככל שנתקבלה אצלך הודעה על כוונה להגיש נגדך כתב אישום, בפניך הזדמנות בלתי חוזרת למנוע נזקים שתתקשה להתמודד איתם. פנה מיד אל משרד עו"ד אלון שליכטר העוסק בייצוג חשודים ונאשמים בהליכי סגירת תיק חקירה והליכי שימוע טרם הגשת כתב אישום.

    מהי המשמעות של סגירת תיק חקירה

    משמעותה של סגירת תיק חקירה היא שתיק יכול להיסגר מבלי שיוגש כנגד אדם כתב אישום. ישנן 3 עילות סגירה: חוסר עניין לציבור, חוסר בראיות וחוסר אשמה. ללא ספק עילת סגירה מסוג חוסר אשמה היא העילה הטובה ביותר. זקוקים לסיוע בסגירת התיק? עו"ד אלון שליכטר ישמח לסייע לכם.

    ייצוג הגון בהליך סגירת תיק חקירה

    לכול תיק חקירה שנסגר עילת הסגירה המתאימה לו, בנסיבות האירוע. חשוב להתאים בין הנסיבות לעילת הסגירה. גם תיק חקירה סגור, משאיר את חותמו. חוסר אשמה היא עילת הסגירה המנקה את החשד מכול חשד ומכול רבב. משרדו של עורך הדין אלון שליכטר מתמחה בייצוג חשודים ונאשמים, ומחזיק בשנים של ניסיון בתחום. על כן, ובמידה ואתה מעניין לשנות את עילת סגירת התיק נגדך, ניתן לפנות להתייעצות.

    סגירת תיק חקירה – עילות לסגירת התיק

    ככל שהוחלט על סגירת התיק, בין אם על ידי קצין המשטרה הממונה על החקירה ובין אם על ידי יחידת התביעות המתאימה, קיימות בחוק מספר עילות לסגירת התיק. וזאת בהתאם להנחיות פרקליט המדינה ולשיקולים המפורטים בהנחיות אלו. במאמר זה נרחיב על שלושת העילות:

    חוסר אשמה פלילית – תיק ייסגר בעילה זו כאשר לאחר סיום החקירה ובחינת העדויות והראיות שנאספו, עולה שלא בוצעה עבירה כלשהי. ולחילופין, כאשר נאספו די ראיות לכך שאכן בוצעה עבירה. ואולם, אין כל יכולת לקשור את החשוד אשר נחקר לביצוע של אותה עבירה.

    חוסר ראיות – היחידה החוקרת סיימה לאסוף את הראיות ובבחינת הראיות שנאספו נראה שלא התגבשו די ראיות היכולות להביא להרשעתו של החשוד בבית המשפט ברמת סבירות גבוהה. סיטואציה זו היא בעייתית ביותר, שהרי מצד אחד הוחלט שלא להגיש כתב אישום כנגד הנחקר, ומצד שני התיק נגד החשוד נסגר מחוסר ראיות, כך שנותרת "עננה" פלילית מעל ראשו, וזאת מבלי שהעניין ייבחן בערכאות השיפוטיות.

    חוסר עניין לציבור – סגירת תיק בעילה זו משמעותה למעשה שנאספו די ראיות לביצוע של עבירה פלילי כלשהי. ואולם, מטעמים של שיקולי התביעה, ו/או משיקולי מדיניות ועניין ציבורי מוחלט שלא להגיש כתב אישום. כך למשל ככל הנוגע לעבירת החזקת סם לצריכה עצמית, ככל שמדובר בעבירה ראשונה ובכמות סם קטנה, התביעה כמדיניות ובהתאם להנחיית פרקליט המדינה אינה מגישה כתב אישום, אלא סוגרת את התיק מחוסר עניין לציבור.