Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

עורך דין פלילי אלון שליכטר

מקצועיות, אמינות וחתירה לניצחון

ליעוץ ראשוני חייגו

054-6762373

משרד עו’’ד פלילי אלון שליכטר

השאירו כאן פרטים או התקשרו 054-6762373

    החזקת סכין שלא כדין | החזקת סכין באוטו | ביטול הרשעה

    (1)

    לייעוץ מיידי 24/7
    חייגו 054-6762373

    כנגד לקוח המשרד, הוגש כתב אישום בגין החזקת סכין שלא כדין על פי סעיף 186(א) לחוק העונשין.

    על פי עובדות כתב האישום, לקוח המשרד בעודו נוסע ברכבו בעיר טבריה, החזיק סכין שלא כדין ולא למטרה כשרה.

    לאחר קבלת חומר החקירה לידי משרדנו והכנת האסטרטגיה הנכונה לניהול הגנת הלקוח בצורה מיטבית, נמצאו טיעונים משפטיים כבדי משקל, לרבות כשרות החזקת הסכין וכן החיפוש שבוצע על ידי משטרת ישראל.

    בשל האמור, משרדנו פנה אל ראש שלוחת תביעות שם הוצגו מחדלי החקירה וטיעונים משפטיים בדבר נסיבות החזקת הסכין, ופעולות החיפוש שבוצעו שלא כדין על ידי המשטרה.

    בצעד תקדימי ובשל הטענות שהועלו על ידי משרדנו, הגענו להסדר טיעון עם התביעה בה היא התחייבה מראש כי במידה ושירות המבחן ימליץ על אי הרשעת הנאשם בדין הם יהיו יצטרפו להמלצת שירות המבחן וביטול ההרשעה הפלילית.

    לאור כך, בית המשפט קיבל את ההסדר הטיעון עליו הוסכם מבעוד מועד בין משרדנו לתביעה ולא הרשיע את הלקוח, דבר שאינו בשגרה במיוחד בעבירת החזקת סכין שלא כדין.

    התייעצות מוקדמת עם עו"ד העוסק בתחום הפלילי הינה קריטית, שכן, תחילה בשל הטיעונים שהציג משרדנו לתביעה הסכימה למאסר מותנה (הכולל הרשעה), אך משרדנו אינו הסכים על כך וחתר לתוצאה המיטבית ביותר ללקוח בנסיבות העניין ונלחם לאי הרשעתו בדין.

    להלן, החלטת בית המשפט השלום בטבריה על אי הרשעת הנאשם:

    מהי עבירת החזקת סכין שלא כדין?

    סעיף 184 לחוק העונשין מגדיר מהו סכין:

    "סכין" – כלי בעל להב או כלי אחר שסוגל לדקור או לחתוך;

    סעיף 186 (א) לחוק העונשין, קובע מהי החזקה סכין שלא כדין:

    • המחזיק אגרופן או סכין מחוץ לתחום ביתו או חצריו ולא הוכיח כי החזיקם למטרה כשרה, דינו – מאסר חמש שנים.
    • לענין סעיף זה, חזקה היא כי החזקת אולר הנה למטרה כשרה. החזקה לפי סעיף קטן זה לא תחול על החזקת אולר במוסדות חינוך או במקומות אחרים, הכל כמפורט בתוספת השניה, או בסמוך אליהם.

    כלומר, ככלל החזקת סכין מחוץ לתחומי הבית מקימה חזקה משפטית כי החזקת הסכין היא שלא כדין ואסורה. למשל אדם הנתפס עם סכין בתוך הרכב הינו מחזיק סכין שלא כדין, אלא אם כן יוכיח כי החזיק אותה למטרה כשרה.

    מהי מטרה כשרה?

    לשאלה זו אין תשובה חד משמעית, טענה כי הסכין הוחזקה להגנה עצמית למשל אינה נמנית עם החזקה כשרה ולפיכך אסורה. בשל כך במיוחד יש להתייעץ עם עו"ד העוסק במשפט הפלילי על מנת לעמוד על נסיבות המשפטיות העולות באירוע בו נתפס הסכין לרבות טענות לגבי ההחזקה הכשרה, נסיבות תפיסת הסכין במיוחד לסוגיית החיפוש שנעשתה על ידי השוטרים, שכן הרבה פעמים החיפוש שנעשה על ידי השוטרים אינו חיפוש כדין המוביל לכדי ביטול כתב האישום.

    מה לגבי אולר?

    סעיף 184 לחוק העונשין מגדיר גם מהו אולר:

    "אולר" – סכין מתקפלת שאורך להבה אינו עולה על עשרה סנטימטרים ושלא ניתן להפכה, בעזרת קפיץ או באמצעי אחר, לסכין שלהבה קבוע;

    רוב הלקוחות שפונים אליי מתבלבלים שכן כדי שהחפץ ייחשב לאולר עליו לענות על שני תנאים מצטברים:

    1. סכין מתקפלת שלהבה אינו עולה על עשרה סנטימטרים.
    2. סכין לא מתקבעת.

    במידה ואתם מחזיקים באולר העונה על ההגדרה בסעיף 184 לחוק העונשין, החזקה היא כהחזקתם את האולר למטרה כשרה, אלא אם כן החזקתם אותה במקומות הבאים:

    1. מוסדות חינוך: גן ילדים, בית ספר יסודי, תלמוד תורה, חטיבת ביניים, בית ספר על-יסודי, מוסד חינוך משלים, מפעל קיט לילדים, מרכז תרבות נוער וספורט, פנימיה, מוסד להשכלה גבוהה וכל מוסד אחר שבו ניתן חינוך.
    2. בית אוכל: מסעדה, בית קפה, פאב וכל מקום כיוצא באלה.
    3. מועדון או דיסקוטק.
    4. מקום שבו נערכים משחקים באמצעות מכונות, משחקי ביליארד, קלפים, קוביות וכיוצא באלה.
    5. מגרשי ספורט, אצטדיונים וכל מקום אחר שבו נערכות תחרויות ספורט.
    6. מקום שבו נערכים מופעי תאטרון, קולנוע, מוסיקה, מחול וכיוצא באלה.

    דגש חשוב שיש לשים לב אליו, האם הסכין מתקבעת, היום נמכרים עשרות סוגי חפצים הנראים כמו אולרים ואף מוצגים באופן מטעה ככאלה במקומות רבים כגון פיצוציות, חנויות למטייל ואף באתרי האינטרנט, אך הלכה למעשה בשל כך שהלהב שלהם מתקבעת על פי החוק אין מדובר באולר אלא בסכין ולכן אסורים בהחזקה כפי שהוסבר לגבי סכין.

    מה העונש על החזקת סכין?

    ההליך הפלילי מורכב ועל כן יש הרבה פרמטרים בגזירת העונש המתאים לנאשם. יחד עם זאת, המדובר בעבירה חמורה שדינה עד 5 שנים, ועל כן התביעה אף לאדם נעדר כל עבר פלילי עונשי מאסר היכולים להיות גם בעבודות שירות.

    מה זה אומר סיום הליך פלילי ללא הרשעה?

    ראשית, להרשעה בהליך פלילי ישנה משמעות רבה, שכן פעמים רבות גורמות נזק עצום בכך שפוגעת בשמו הטוב, בפרנסתו כאשר הוא רוצה לעבוד במקצועות מסוימים, להוציא רישיון נשק, להוציא ויזה לחו"ל ועוד.

    לחצו כאן: קישור לרשימה של מקצועות בהם פסול אדם מלעסוק בשל רישום פלילי

    סיום הליך פלילי ללא הרשעה הינו חריג, שכן הכלל הינו אם אדם נמצא אשם יורשע בדין, אך בנסיבות המתאימות ניתן לסיים את ההליך הפלילי ללא הרשעה, ובכך להימנע מפגיעה שיש להרשעה בדין.

    מהם השיקולים המרכזיים לסיום ההליך הפלילי ללא הרשעה?

    • שיקום הנאשם.
    • העבירה המיוחסת לנאשם ונסיבות ביצועה.
    • עבר פלילי של הנאשם.
    • התייחסות הנאשם לביצוע העבירה (האם לוקח אחריות / מתחרט ועוד).
    • נסיבות אישיות של הנאשם (גיל, בריאותו, מצב כלכלי ועוד).
    • פגיעה תעסוקתית עתידית.
    • פגיעה בדימוי העצמי.

    לסיכום,

    במידה ואתם הוזמנתם לחקירה בגין החזקת סכין ו/או הוגש כתב אישום בגין כך, חשוב מאוד להתייעץ עם עו"ד העוסק במשפט הפלילי על מנת שיוכל לעמוד על המשמעויות המשפטיות שהוסברו במאמר זה.

    ניתן ללחוץ כאן כדי לקרוא עוד על ביטול בעבירות הפרעה לשוטר במילוי תפקידו

    לייעוץ מיידי 24/7
    חייגו 054-6762373

     

    האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

    אודות המשרד

    המשרד מייצג באופן יום-יומי עשרות לקוחות בכל הארץ בדין הפלילי והתעבורה, דבר המקנה ניסיון מעשי מול מגוון גורמים. כל תיק שמגיע למשרד נבחן בצורה קפדנית ומדוקדקת, תוך סדר פעולות מיוחד שהוקם לאחר ניסיון רב, דבר המבטיח ייצוג מקצועי מבחינת קבלת כל החומר הרלוונטי, פסיקה רלוונטית למקרה הספציפי, איתור מומחים, בדיקת קווי הגנה אפשריים, הליכי שיקום ועוד.

     

     

    ממליצים עלינו